NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ
الصُّورِيُّ
حَدَّثَنَا
خَالِدُ بْنُ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ
حَدَّثَنَا
مُطِيعُ بْنُ
مَيْمُونٍ
عَنْ
صَفِيَّةَ
بِنْتِ
عِصْمَةَ عَنْ
عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا قَالَتْ
أَوْمَتْ
امْرَأَةٌ
مِنْ وَرَاءِ
سِتْرٍ
بِيَدِهَا
كِتَابٌ
إِلَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَبَضَ النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَدَهُ
فَقَالَ مَا
أَدْرِي
أَيَدُ رَجُلٍ
أَمْ يَدُ
امْرَأَةٍ
قَالَتْ بَلْ
امْرَأَةٌ
قَالَ لَوْ
كُنْتِ
امْرَأَةً
لَغَيَّرْتِ
أَظْفَارَكِ
يَعْنِي
بِالْحِنَّاءِ
Âişe (r.a)'nın şöyle dediği
rivayet edilmiştir;
Elinde Resûlııllaha
mektup bulunan bir kadın, perdenin arkasından işaret etti (elini uzattı)
Resûlullah elini tuttu (mektubu almadan çekti) ve:
"Bu erkek eli mi,
yoksa kadın eli mi bilmiyorum?" buyurdu. Kadın:
"Kadın elidir"
dedi. Resûlullah (s.a.v.):
"Eğer sen kadın
olsaydın tırnaklanın (n rengini) kına ile değiştirirdin" buyurdu.
İzah:
Nesaî Zînet: Ahmed b
Hanbel, VI, 262.
Bu üç hadis kadınların kına
yakmalarıyla ilgilidir. Birincisi başa. diğerleri de ellere kına yakmayı konu
edinmişlerdir.
İlk hadisten
anlaşıldığına göre, kadınların başlarına kına yakmaları mubahtır. Ancak Hz.
Nebi, (s.a} kokusunu sevmediği için. Aişe (r.a) başına kına yakmamış. Bu
tamamen beşerî bir özelliktir. Resûlullah'm kına kokusunu sevmemesi, onun
mekruh olmasını gerektirmez.
Hadisten İstifâde
edilmesi gereken diğer bir dersde şudur: Kadınlar, kocalarının sevmedikleri
kılık ve davranışlardan kaçınmalı, onların hoşlanacağı şekilde hareket etmeli
ve giyinmelidirler. Bu erkeklerin kadınlar üzerindeki bir haklarıdır.
ikinci hadisten Hıncı
b. Utbe söz konusu edilmektedir. Bu hanım, Ebû süfyâtı'ın hanımı, Hz.
Musâviye'nin annesidir. Mekke fethedildiğinde, Resûlullah (s.a.v.) kadınlardan
hırsızlık yapmayacaklarına ve zina etmeyeceklerine dair bî'at almıştı. Hadisin
siyakından, Hz. Nebiin hanımlarla elleri ile bî'at ettiği zannedilebilir. Ama
gerçek öyle değildir. Hz. Nebiin kadınlarla olan bî'atı söz ile olmuştur. Hz.
Âişe ''Vallahi onun eli yabancı hiç bir kadının eline değmemiştir."
buyurmuştur. Şâbî ise Efendimiz'in kadınlarla elinde bez sarılı olarak biat
ettiğini söylemiştir. Bu hadiste konu edilen olay şöyle olmuştur. Hz. Nebi,
Hind ile bîat edeceği zaman onun elinde kına olmadığını görmüş ve ellerini
vahşî hayvanın ayaklarına benzeterek, ellerinin şeklini kına yakarak değiştirmedikçe
kendisi ile bîat etmeyeceğini söylemiştir.
Üçüncü hadiste de yine
Efendimiz, elinde kına olmayan kadına tarizda bulunmuş ve ona kına yakmasını
tavsiye etmiştir. Bu iki hadis, kadınların ellerine kına yakmalarının
müstehap, erkeklerin yakmaların ise mekruh olduğuna delâlet etmektedir.
Rasûlullarfın kına yakmayan kadınlara-bu kadar sert davran mas ındaki sebep,
onların bu hâlleri ile erkeklere benzemeleridir. Kadınlar ve erkekler gerek
giyiniş, gerek davranış, gerekse süslenme bakımından birbirlerinden farklı
olmalarıdırlar.
Buharı ve Müslim'in,
İbn AbbasMan rivayet ettikleri bir hâdise göre Nebi (s.a.v.), "Kadınlara
benzeyen erkeklere ve erkeklere benzeyen kadınlara Allah lanet etsin"
buyurmuştur.[Buhari, libas]
Hâdis-i şeriften
anlaşıldığına göre: Kadınların kınalı olan elleri yabancıya karşı mahrem
değildir. Zaten ilgili âyette [Nur 31] açıkta olan zinetlerin gösterilmesinin
caiz olduğu belirtilmektedir.